معده درد
مقالات علمی

درمان های خانگی برای معده درد

انسان تا جاییش درد نکند قدر سلامتیه خود را نخواهد دانست، معده درد یکی از شایع ترین بیماری هاییست که بشر امروزه با آن مواجه است.

معده دردها میتوانند از عادات غذاییه ناصحیح و یا اینکه مشکلات روانی و استرس حاصل گردند.

با اینحال شما قرار نیست همیشه به داروخانه ها مراجعه کرده و به دارو درمانی مشغول گردید ما میخواهیم به شما کمک کنیم تا بدون تکان خوردن از منزل خود با خیالی آسوده معده درد خود را به دست فراموشی بسپارید.

علائم شایع ناراحتی معده و سوء هاضمه

سوزش سر دل، یا رفلاکس اسید

حالت تهوع

نفخ

گاز

آروغ زدن، گاهی اوقات مایع یا غذای تلخ یا بد مزه را بیرون می آورد

گوز زدن بوی بد یا ترش نفس

سکسکه یا سرفه

این مقاله به ۲۱ مورد از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده و سوء هاضمه می‌پردازد. همچنین زمان مراجعه به پزشک را توضیح می دهیم.

ما 21 درمان را برای شما ترتیب داده ایم که میتوانید براحتی آن را بکار بگیرید.

1.آب آشامیدنیه سالم

آب میتواند یک شستشو دهنده ی موثر برای گلو و معده میباشد، این میتواند انباشت های خوراکی ها و نوشیدنی های ناسالمی را که در گلو یا معده گیر افتاده اند را به روده و مجاری ادراری سوق دهد، برای مثال کسی که فلفل بسیار تندی میخورد با یک آب میتواند تندیه آن را بکاهد و یا آن را به پایین بدن انتقال دهد.

بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی ها به آب نیاز دارد. کم آبی هضم غذا را دشوارتر و موثرتر می کند، که احتمال ناراحتی معده را افزایش می دهد. به طور کلی، بخش بهداشت و پزشکی (HMD) توصیه می کند که: زنان باید حدود 2.7 لیتر (لیتر) یا 91 اونس (اونس) آب در روز داشته باشند مردان باید حدود 3.7 لیتر یا 125 اونس آب در روز داشته باشند حدود 20 درصد از این از طریق غذا و بقیه از نوشیدنی ها تامین می شود.

برای اکثر افراد، یک رقم خوب برای هدف گرفتن تقریباً 8 فنجان یا بیشتر آب در روز است. کودکان کوچکتر کمی کمتر از بزرگسالان به آب نیاز دارند. برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، ضروری است که هیدراته بمانند. استفراغ و اسهال می تواند خیلی سریع منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین افرادی که این علائم را دارند باید به نوشیدن آب ادامه دهند.

2.اگر معده درد دارید دراز نکشید!

ما در وهله اول آب را گفتیم تا خوراکی ها را به قسمت های پایین بدنتان سوق دهد حال اگر دراز بکشید امکان برگشت اسید های معده وجود دارد.
هنگامی که بدن افقی است، اسید موجود در معده بیشتر به سمت عقب حرکت می کند و به سمت بالا حرکت می کند، که می تواند باعث سوزش سر دل شود. افراد مبتلا به ناراحتی معده باید حداقل برای چند ساعت از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود. کسی که نیاز به دراز کشیدن دارد باید سر، گردن و بالای سینه خود را با بالش نگه دارد، در حالت ایده آل با زاویه 30 درجه.

حتما مطالعه کنید>> خوردن ویتامین هایی که منجر به افزایش قد میشوند

3.خوردن زنجبیل

زنجبیل یک درمان طبیعی رایج برای ناراحتی معده درد و سوء هاضمه است. زنجبیل حاوی مواد شیمیایی به نام جینجرول و شوگاول است که می تواند به تسریع انقباضات معده کمک کند. این ممکن است غذاهایی که باعث سوء هاضمه می شوند را سریعتر از طریق معده منتقل کند. مواد شیمیایی موجود در زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز کمک کند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را به عنوان چای بنوشند. برخی از دمنوش های زنجبیل کاملا طبیعی نیز ممکن است حاوی زنجبیل کافی برای رفع ناراحتی معده باشند. چای زنجبیل به طور گسترده در سوپرمارکت ها و آنلاین در دسترس است.

معده درد
درمان های رایج برای معده درد

4. نعناع را امتحان کنید

نعناع نه تنها طعم میوه ای و معطر را به غذاها و چای اضافه می کند، بلکه برای درمان های سلامتی مانند کمک به هضم غذا و تسکین سردرد نیز مفید است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این گیاه چند ساله پخش‌کننده را در یک ظرف یا بستر بسته قرار دهید تا از تسخیر حیاط شما جلوگیری کنید!

علاوه بر شیرین کردن نفس، منتول موجود در نعناع ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • جلوگیری از استفراغ و اسهال
  • کاهش اسپاسم عضلانی در روده
  • تسکین درد

محققان دریافته اند که نعناع یک درمان سنتی برای سوء هاضمه، گاز و اسهال در ایران، پاکستان و هند است. برگ نعناع خام و پخته هر دو برای مصرف مناسب است. به طور سنتی، مردم اغلب برگ نعناع را با هل می جوشانند تا چای درست کنند. همچنین می‌توان برگ‌های نعناع را پودر یا آب‌گیری کرد و با چای‌ها، نوشیدنی‌ها یا غذای دیگر مخلوط کرد. برگ نعنا به طور گسترده در فروشگاه های بهداشتی و آنلاین موجود است. مکیدن آب نبات نعناع ممکن است راه دیگری برای کمک به کاهش درد و ناراحتی ناشی از سوزش سر دل باشد.

5. حمام آب گرم یا استفاده از کیسه گرما

ما در عصر حمام زندگی می کنیم. شیب‌های طولانی در وان هرگز به این اندازه محبوب نبوده یا مستند شده است و دلیل خوبی هم دارد.

این همیشه یک حس خوب را بهمراه داشته است، حمام گاهی استرس را از بین میبرد چیزی که برای معده سم بود، این میتواند شما را حتی ریلکس تر کند.

گرما ممکن است عضلات منقبض را شل کند و سوء هاضمه را کاهش دهد، بنابراین حمام آب گرم ممکن است به کاهش علائم ناراحتی معده کمک کند. همچنین استفاده از کیسه یا پد گرم شده روی معده به مدت 20 دقیقه یا تا زمانی که خنک شود می تواند مفید باشد. کیسه های گرمایشی برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

حتما مطالعه کنید>>روشن کننده زیر بغل و واژن بانوان سکرت

6. رژیم غذایی BRAT

پزشکان ممکن است رژیم BRAT را به افراد مبتلا به اسهال توصیه کنند. BRAT مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است. این غذاها همگی نشاسته ای هستند، بنابراین می توانند به چسبیدن غذاها به یکدیگر برای سفت شدن مدفوع کمک کنند. این ممکن است تعداد مدفوع فرد را کاهش دهد و به کاهش اسهال کمک کند.

از آنجایی که این غذاها ملایم هستند، حاوی موادی نیستند که معده، گلو یا روده را تحریک کنند. بنابراین، این رژیم می تواند تحریک بافت ناشی از اسیدهای موجود در استفراغ را تسکین دهد. بسیاری از غذاهای موجود در رژیم BRAT دارای مواد مغذی زیادی مانند پتاسیم و منیزیم هستند و می توانند جایگزین مواد غذایی از دست رفته در اثر اسهال و استفراغ شوند.
معده درد چگونه خوب میشود
راههای تسکین معده درد

7.دخانیات و نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید

هر دویه اینها گلو را تحریک میکنند و میتوانند در چنین شرایطی حس بدی را به شما قالب سازند. اگر فرد استفراغ کرده باشد، سیگار کشیدن می‌تواند بافت حساسی را که قبلاً از اسیدهای معده آسیب دیده است، تحریک کند. به عنوان یک سم، الکل به سختی هضم می شود و می تواند به کبد و پوشش معده آسیب برساند. افراد مبتلا به ناراحتی معده باید تا زمان بهبودی از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند.
در ایران البته دارند به برعکس ترین و بدترین شیوه ممکن رفتار میکنند، وقتی کسی دندانش درد میکند سیگار میکشد و میگوید تسکین میدهد! در رابطه با معده درد نیز اینگونه چرندیات به وفور دیده میشوند.

8. پرهیز از غذاهای سخت هضم

هضم برخی غذاها سخت تر از سایرین است و این امر خطر ناراحتی معده را افزایش می دهد.
هر کسی که معده درد دارد باید از خوردن خوراکی های زیر اجتناب ورزد:
  • از گوجه فرنگی دوری کنید
  • سیر و پیاز هم که نباید اصلا جلویتان بیاورند
  • هر گونه چای، قهوه و بخصوص نوشابه ها را باید حذف کنید
  • سرخ شده یا چرب غنی یاف خامه ای
  • نمکی یا به شدت حفظ شده
  • اسم فلفل قرمز را نیاورید!

بیشتر بخوانید>> درمان لاغری صورت در خانه با فت فیس

9. لیموترش یا آب لیمو، جوش شیرین و آب

برخی از مطالعات نشان می دهد که مخلوط کردن لیمو یا آب لیمو در آب با مقداری جوش شیرین می تواند به تسکین انواع شکایات گوارشی کمک کند. این مخلوط اسید کربنیک تولید می کند که ممکن است به کاهش گاز و سوء هاضمه کمک کند.
همچنین ممکن است ترشح کبد و تحرک روده را بهبود بخشد. اسیدیته و سایر مواد مغذی موجود در لیمو یا آب لیمو می تواند به هضم و جذب چربی ها و الکل کمک کند و در عین حال اسیدهای صفراوی را خنثی کند و اسیدیته معده را کاهش دهد.

10. دارچین برای معده درد میتواند گزینه ی خوبی باشد

دارچین نوعی ادویه خوشبو است که در بعضی از غذاها می‌ریزند. از داروهای گیاهی خوشبو نیز محسوب می‌شود. درخت دارچین که بیشتر در هندوستان و چین می‌روید، جزو رده دولپه‌ای‌های جداگلبرگ می‌باشد و همیشه‌سبز است. بومی سریلانکا است و بهترین آن دارچین سیلانی است. گل‌های منظم و سفید مایل به زرد دارد، پوست آن را هم که قهوه‌ای‌رنگ است دارچین می‌گویند

دارچین حاوی چندین آنتی اکسیدان است که ممکن است به تسهیل هضم و کاهش خطر تحریک و آسیب در دستگاه گوارش کمک کند.
برخی از آنتی اکسیدان های موجود در دارچین عبارتند از:
اوژنول
سینامالدئید
لینالول
کافور
سایر مواد موجود در دارچین ممکن است به کاهش گاز، نفخ، گرفتگی و آروغ زدن کمک کند. آنها همچنین ممکن است به خنثی کردن اسیدیته معده برای کاهش سوزش سر دل و سوء هاضمه کمک کنند.
میتوانید اینها را حتی در وسط وعده های غذاییتان و حتی بعنوان معجونی اضافه شونده نیز بکار بگیرید.

11. میخک هم مثل دارچین برای معده درد عالیست

میخک حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاز معده و افزایش ترشحات معده کمک کند. این می تواند هضم آهسته را تسریع کند، که ممکن است فشار و گرفتگی را کاهش دهد. میخک همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند. فردی که دچار ناراحتی معده است می‌تواند یک بار در روز قبل از خواب 1 یا 2 قاشق غذاخوری میخک آسیاب شده یا پودر شده را با 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کند. برای حالت تهوع و سوزش سر دل، آنها می توانند میخک را با 8 اونس آب جوش ترکیب کرده و چای میخک درست کنند که باید به آرامی یک یا دو بار در روز بنوشند.

12. زیره سبز

دانه زیره حاوی مواد فعالی است که ممکن است به موارد زیر کمک کند:
کاهش سوء هاضمه و اسیدهای اضافی معده
 پایین آمدن گاز
کاهش التهاب روده
به عنوان یک ضد میکروبی عمل می کند

زیره سبز دارای طبع گرم و خشک است. این گیاه سرشار از آهن ، کلیسیم ، منیزیم ،فیبر،آنتی اکسیدانها و ویتامین A می باشد.

فردی که معده ناراحت است می‌تواند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری زیره آسیاب شده یا پودر شده را در وعده‌های غذایی خود مخلوط کند. روش دیگر، آنها می توانند چند قاشق چای خوری دانه یا پودر زیره را به آب جوش اضافه کنند تا چای درست کنند.

13. انجیر جهت درمان خانگی معده درد

انجیر حاوی موادی است که می تواند به عنوان ملین برای کاهش یبوست و تشویق حرکات روده سالم عمل کند. ا همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش سوء هاضمه کمک کند. فردی که ناراحتی معده دارد می‌تواند چند بار در روز میوه کامل انجیر بخورد تا زمانی که علائمش بهبود یابد. از طرف دیگر، آنها می توانند 1 یا 2 قاشق چایخوری برگ انجیر را برای تهیه چای دم کنند. با این حال، اگر افراد اسهال نیز دارند، باید از مصرف انجیر خودداری کنند.

14. آب آلوئه

مواد موجود در آب آلوئه ممکن است با موارد زیر تسکین دهند:
کاهش اسید اضافی معده
تشویق حرکات روده سالم و حذف سموم
بهبود هضم پروتئین
ارتقاء تعادل باکتری های گوارشی
کاهش التهاب
در یک مطالعه، محققان دریافتند افرادی که روزانه 10 میلی لیتر آب آلوئه ورا به مدت 4 هفته می نوشند، علائم زیر را از بیماری رفلاکس گوارشی (GERD) تسکین می دهند: سوزش سردل نفخ و آروغ زدن تهوع و استفراغ برگشت اسید و غذا

15. بومادران

گل های بومادران حاوی فلاونوئیدها، پلی فنول ها، لاکتون ها، تانن ها و رزین ها هستند که ممکن است به کاهش میزان اسیدی که معده تولید می کند کمک کند. آنها این کار را با اثر بر روی عصب اصلی گوارشی به نام عصب واگ انجام می دهند. کاهش سطح اسید معده می تواند احتمال سوزش سر دل و سوء هاضمه را کاهش دهد. فردی که معده ناراحت است می تواند برگ بومادران جوان را به صورت خام در سالاد یا پخته شده در وعده غذایی بخورد. همچنین می توان چای بومادران را با افزودن 1 یا 2 قاشق چایخوری برگ یا گل بومادران خشک یا آسیاب شده به آب جوش درست کرد.

16. ریحان، عالی برای معده درد

ریحان حاوی موادی است که ممکن است باعث کاهش گاز، افزایش اشتها، تسکین گرفتگی و بهبود هضم کلی شود. این نوع سبزی همچنین حاوی اوژنول است که ممکن است به کاهش مقدار اسید در معده کمک کند. ریحان همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک است که خاصیت ضد التهابی دارد. فردی که ناراحتی معده دارد می‌تواند 1 یا 2 قاشق چایخوری برگ ریحان خشک یا چند برگ ریحان تازه را به وعده‌های غذایی خود اضافه کند تا زمانی که علائمش کاهش یابد. برای نتایج فوری تر، می توانند نصف قاشق چای خوری ریحان خشک یا چند برگ تازه را با آب جوشیده مخلوط کرده و چای درست کنند.

17. شیرین بیان تسکینی برای معده درد

ریشه شیرین بیان حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاستریت یا التهاب پوشش معده و همچنین التهاب مربوط به زخم معده کمک کند. فردی که معده ناراحت است می تواند چندین بار در روز چای ریشه شیرین بیان بنوشد تا زمانی که علائمش بهبود یابد. چای ریشه شیرین بیان به طور گسترده به صورت آنلاین در دسترس است، اما می توان آنها را در خانه با مخلوط کردن 1 یا 2 قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان با آب جوش تهیه کرد.

18. نعناع تند

مانند نعناع، ​​نعناع تند نیز یک درمان رایج برای بسیاری از مشکلات گوارشی است، از جمله:
حالت تهوع
اسپاسم معده و روده
عفونت های دستگاه گوارش
اسهال
اکثر مردم متوجه می شوند که ساده ترین راه برای مصرف نعناع، ​​نوشیدن دمنوش های گیاهی آماده است که در آن نعناع ماده اولیه است. بسیاری از این نوع چای ها به صورت آنلاین در دسترس هستند. معمولاً نوشیدن چند بار در روز دمنوش نعناع تا زمانی که علائم بهبود یابد بی خطر است.
مکیدن آب نبات نعناع نیز ممکن است به کاهش سوزش سر دل کمک کند.

19. برنج

برنج ساده برای افرادی که انواع شکایات معده دارند مفید است. می تواند کمک کند:
حجم دادن به مدفوع
جذب مایعاتی که ممکن است حاوی سموم باشند
کاهش درد و گرفتگی عضلات، به دلیل سطوح بالای منیزیم و پتاسیم
کسی که استفراغ می کند یا اسهال دارد می تواند به آرامی نصف فنجان برنج ساده و خوب پخته شده بخورد. بهتر است حداقل تا چند ساعت پس از آخرین قسمت استفراغ صبر کنید. فرد ممکن است این کار را برای 24 تا 48 ساعت ادامه دهد تا اسهال متوقف شود.

20. آب نارگیل

آب نارگیل حاوی سطوح بالایی از پتاسیم و منیزیم است. این مواد مغذی به کاهش درد، اسپاسم عضلانی و گرفتگی کمک می کنند. آب نارگیل همچنین برای آبرسانی مجدد مفید است و نسبت به بسیاری از نوشیدنی های ورزشی گزینه بهتری است زیرا کالری، قند و اسیدیته کمی نیز دارد. نوشیدن آهسته 2 لیوان آب نارگیل هر 4 تا 6 ساعت می تواند علائم ناراحتی معده را کاهش دهد.
موز برای معده درد
درمان کامل معده درد با خوردن موز

21. خوردن موز برای تسکین معده درد

موز حاوی ویتامین B6، پتاسیم و فولات است. این مواد مغذی می توانند به کاهش گرفتگی، درد و اسپاسم عضلانی کمک کنند. موز همچنین می تواند با اضافه کردن حجم به مدفوع شل کمک کند، که می تواند اسهال را کاهش دهد.

و اما چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معده درد و سوء هاضمه معمولا نباید باعث نگرانی شود. برای اکثر افراد، علائم باید ظرف چند ساعت از بین بروند. از آنجایی که بزرگسالان و کودکان ممکن است خیلی سریعتر دچار کم آبی بدن شوند، برای استفراغ و اسهال که بیش از یک روز طول می کشد باید به پزشک مراجعه کنند. افرادی که مشکلات معده شدید، مکرر یا مداوم دارند باید با پزشک مشورت کنند.
همچنین در صورت وجود علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:
-استفراغ یا اسهال مداوم یا غیرقابل کنترل
یبوست مزمن
تب
-مدفوع خونی یا استفراغ
-عدم توانایی در عبور گاز
-سرگیجه یا سبکی سر
-درد بازو
-کاهش وزن ناخواسته
یک توده در شکم یا معده
-مشکل در بلع
-سابقه کم خونی فقر آهن یا شرایط مرتبط
درد هنگام ادرار کردن

نوشته شده در بخش پزشکی داروخانه هادی طب
منبع مقاله medicalnewstoday
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

هادی طب داروخانه ای برای خرید برندهای مشهور دارویی دنیاست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *